Come on baby, do the loco-motion.

Column door Nanda Oomen - Action Learning Coach bij Het Groeistation.





Ik heb een liedje in mijn hoofd. Uit 1962. Van Little Eva. Het is een vrolijk liedje. Geen topsong, maar zeker niet onaangenaam. Misschien ken je het wel. Het gaat zo:


Everybody's doing a brand-new dance, now.
(Come on baby, do the loco-motion)
I know you'll get to like it if you give it a chance now.
(Come on baby, do the loco-motion)

Nu ben ik Action Learning Coach en geen muziekrecensent, dus laat ik vooral niet verder schrijven over dat nummer. Terwijl ik schrijf, probeer ik het uit mijn hoofd te krijgen, laat het los en pak de rode draad van mijn columns weer op. Ik schrijf immers over de kracht van Action Learning.


Regelmatig wordt mij niet alleen gevraagd wat Action Learning is (een leerfilosofie en methodiek waarmee teamprestaties vergroot worden), maar ook wanneer, waar en met wie je de methodiek in kan zetten. Het antwoord is eigenlijk: Altijd. Met iedereen. En overal.


Mijn collega in de Action Learning Coaching Tom Dalderup onderstreepte dat toen hij me onlangs het volgende verhaal vertelde:


Tom zat op een avond in de trein van Eindhoven naar Maastricht. Voor hem zaten 4 studenten. Zij waren hevig in discussie over de vraag of het lokale politieke plan in hun stad om horeca-ondernemers een terrasverwarmer-verbod op te leggen, legitiem is.

Er zou een te hoge belasting op het milieu met die dingen gepaard gaan. Aan de andere kant stelde het de horeca in staat het terrasseizoen te verlengen, wat weer goed is voor de lokale economie. Voor beide invalshoeken was wat te zeggen.

De studenten raakten verwikkeld in een hevige strijd om het gelijk. Tom hoorde dat zo aan en bedacht dat deze groep een probleem bespraken op een manier die hen niet verder bracht. Hij stelde voor om in de coupé een Action Learning sessie te doen.


De studenten namen het aanbod aan. Tom legde de nieuwe gespreksregels uit. “ We stellen open vragen aan elkaar om het probleem te onderzoeken en geven geen statements meer. Hooguit als antwoord op een vraag.”

Toen gebeurde er tussen Eindhoven en Roermond iets moois. De studenten ervaarden dat deze nieuwe manier van ‘werken’ creativiteit oplevert die betere oplossingen genereert dan in de discussievorm.


Dat is wat Action Learning doet. Het zet mensen in beweging (in motion) met elkaar. Wie die mensen zijn maakt niet zo veel uit. Als ze er maar nieuwsgierig naar zijn om de methodiek uit te proberen en open staan om te leren van en met elkaar. Dat kan overal. In elke organisatie. Op elk niveau. Dus ook in een treincoupé met 4 studenten. Daar is niets “ loco’s” aan.

Dat brengt me terug op dat lied dat ik in mijn hoofd had....


Misschien zat dat achteraf niet voor niets in mijn hoofd en weerspiegelt het de uitnodiging die van Action Learning uit kan gaan:


…Come on baby, do the loco-motion
I know you'll get to like it if you give it a chance now……
….Come on , come on, do the loco-motion with me….


50 keer bekeken0 reacties

Recente blogposts

Alles weergeven